Gated content in jouw publicaties


Rik zit op social media te scrollen en komt een interessante kop van een artikel tegen. Het artikel is van een dagblad waar Rik vaak zijn nieuws vandaan haalt, maar waar hij is nog geen lid van is. Rik klikt op het artikel en wordt doorgeleid naar de website en begint gretig te lezen. Het verhaal boeit hem enorm. ‘’Wat een schandaal’’, mompelt Rik met een geamuseerde blik in zijn ogen. Hij is net door de inleiding heen en komt tot de kern waar hij achter de details van de gebeurtenis hoopt te komen. Maar plotseling komt hij tot een ontdekking: hij kan niet verder lezen dan de inleiding. Hij is een een soort preview modus beland. Het dagblad lichtte een tipje van de sluier voor hem op, om hem spoedig daarna er op te wijzen dat hij pas verder kan lezen als hij zich registreert.

Rik zucht en krabt peinzend op zijn achterhoofd. ‘’Ik heb twee keuzes’’, denkt hij. ‘’Optie een: ik laat dit artikel voor wat het is, of optie twee: ik geef gewoon eens toe aan mijn impulsen en ik neem een proefabonnement’’. Wil je weten wat Rik uiteindelijk besloot? Lees dan snel verder! 

Het verhaal van Rik is een typisch voorbeeld van hoe een persoon verleid kan worden om zich te registreren, in dit geval voor een betaald abonnement op een digitaal dagblad. Het artikel is afgeschermd en beveiligd met een wachtwoord. Dit noemen we de ‘gated content’. Gated content is het deel van een digitaal product dat afgeschermd is en alleen toegankelijk is voor mensen die zich registreren. 

Rik is nog geen lid van het dagblad, maar voelt al wel enige binding met het merk en volgt deze op social media. Het dagblad spreekt hem dus aan. Hij leest vaak de gratis artikelen van het dagblad en dit keer komt hij een wel heel interessant artikel tegen, maar deze blijkt dus tot de gated content te behoren. In dit artikel (wat volledig gratis is, maak je geen zorgen!) lees je hoe jij gated content in kan zetten om je online publicaties in Diziner nog beter te maken.

Commerciële doeleinden

Om meer betalende leden te werven voor bijvoorbeeld je online magazine is het een goed idee om een onderscheid te maken tussen gratis content en premium content. Je kunt op allerlei manieren bepalen wat voor publicaties zich het beste als premium content lenen voor jouw merk of bedrijf en hoe je dit aanprijst. Vaak zie je dat exclusieve artikelen hieronder vallen. Als uitgever kun je de tekst van de exclusieve content deels zichtbaar maken voor iedereen om ze net als Rik te laten proeven en zodoende gebruikers te converteren van toevallige bezoeker naar (potentiële) klant. Ook wanneer de gebruiker weigert over te gaan tot betaling kan het aanbod in zijn of haar hoofd blijven hangen waarna die er nog op terug kan komen. Rik besloot uiteindelijk om zich niet te registreren voor het dagblad. Echter kwam hij in de loop van de week nog meer artikelen tegen die hem aanspraken, zag hij in dat een abonnement een goede aankoop voor hem zou zijn en besloot alsnog om lid te worden.

Data in ruil voor toegang tot content

Uiteraard kun je de gated content ook inzetten om meer data over je gebruikers te verzamelen. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen om hun e-mailadres in te vullen in ruil voor toegang tot whitepapers, informatie of artikelen. Zo kan je de bezoeker altijd nog bereiken voor aanbiedingen en heb je de gebruiker omgezet in een potentiële klant. De sales afdeling van je organisatie zal enorm blij zijn met deze data!

Psychologisch effect

Gated content heeft een psychologische bijwerking: omdat de bezoeker meer moeite moet doen om de content onder ogen te mogen zien zal de content in hun ogen in waarde stijgen. Het artikel, whitepaper, jaarverslag of welke informatie dan ook zal nu waarschijnlijk met veel meer aandacht en waardering bekeken worden. Ideaal dus om je publicaties nog interessanter te maken!

Andere praktische doeleinden

Naast commerciële doeleinden is gated content ook natuurlijk ook uitermate nuttig voor praktische doeleinden. Bij het publiceren van een digitaal jaarverslag zou je bijvoorbeeld de cijfergevoelige informatie alleen toegankelijk kunnen maken voor de managers en alle overige informatie voor alle leden.

Gated content kan dus erg nuttig zijn voor je publicaties op Diziner! Zowel je organisatie én doelgroep profiteren van de voordelen die het biedt. Ben je benieuwd hoe jij gated content kan inzetten in jouw publicaties? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe functionaliteiten en ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe functionaliteiten en ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!