Klantenbinding met een digitaal tijdschrift


Het in contact blijven met je medewerkers en klanten is voor iedereen belangrijk, maar dat kan best lastig zijn in deze huidige tijden waarin het aanbod van online content steeds groter wordt. Je wil betrokken zijn met je klanten en medewerkers en dat zij ook betrokken zijn met jouw organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat je hen blijft bereiken, met relevante content? Een van de oplossingen is het maken van een digitaal tijdschrift.

Een digitaal tijdschrift of een online magazine?

De termen digitaal tijdschrift en online magazine worden tegenwoordig afwisselend gebruikt. Inhoudelijk verschillen zij ook niet meer zoveel van elkaar zoals dat vroeger wel het geval was. De eerste digitale tijdschriften waren één op één vertalingen van een papieren tijdschrift. Hierbij werd de content digitaal beschikbaar gemaakt, bijvoorbeeld in de vorm van een online PDF of zogeheten Flipbooks, waarbij lezers door het digitale tijdschrift konden bladeren. Deze digitale tijdschriften waren niet interactief en niet verrijkt met bijvoorbeeld extra beeldmateriaal of externe links. Ook waren zij slecht leesbaar op mobiele apparaten.

Online magazines werden gezien als meer dan alleen een digitaal beschikbaar gemaakt tijdschrift. Online magazines waren publicaties waarbij de content op een prettig leesbare manier wordt vormgegeven op ieder apparaat, dit wordt ook wel responsive design genoemd. De leeservaring verschilde van een digitaal tijdschrift, omdat bezoekers op verschillende manieren door het online magazine konden navigeren, in plaats van het lineair door het aantal pagina’s te klikken. Ook werd de content verder aangevuld met interactieve mogelijkheden, zoals animaties en externe links.

Tegenwoordig is de techniek voor het maken van digitale tijdschriften flink uitgebreid en wordt ook hierbij de content verrijkt met bijvoorbeeld video’s en online only artikelen. Ook zijn zij responsive op te maken, zodat lezers het digitale tijdschrift zowel op desktop als tablet en telefoon kunnen lezen. Digitale tijdschriften doen daarmee niet meer onder voor online magazines.

Wat is het doel van een digitaal tijdschrift?

Met het maken van een digitaal tijdschrift kunnen verschillende doelen worden bereikt.

Informeren

Een digitaal tijdschrift is natuurlijk een uitstekend medium om lezers van informatie te voorzien. Het fijne is dat je onbeperkt bent in het aantal pagina’s van je tijdschrift. Je kunt dus altijd extra informatie toevoegen en daarmee bijvoorbeeld inspelen op recente ontwikkelingen. Ook kun je altijd je content bijwerken op basis van de actualiteit, waardoor jouw informatie altijd up-to-date is.

Inspireren

Met een digitaal tijdschrift beschik je over talloze functionaliteiten om jouw lezers te inspireren. Niet alleen kun je de vormgeving helemaal naar wens inrichten, je kunt jouw content ook verder verrijken door te werken met grote afbeeldingen, inspirerende video’s te plaatsen en je content te animeren. Wanneer dit allemaal in balans is, wordt het een beleving voor jouw lezers om het digitale tijdschrift te lezen.

Verkopen

Het is natuurlijk hartstikke fijn wanneer je jouw lezers kunt inspireren, maar nog belangrijker zal een verkoop zijn. Dit kan een verkoop van een tijdschriftabonnement zijn, maar denk hierbij ook aan de verkoop van producten of diensten. Je kunt producten direct in het digitale tijdschrift opnemen, of vanuit het digitale tijdschrift direct doorlinken naar een bestel- of contactpagina. Door de effecten te meten in bijvoorbeeld Google Analytics, kun je de conversie verder optimaliseren.

Klantenbinding

Lezers naar jouw digitale tijdschrift trekken is natuurlijk één ding, maar nog belangrijker is om hen steeds weer terug te zien komen. Je wil dat ze een verbinding voelen met jouw content, en nog belangrijker, jouw organisatie.

Eén van de manieren om dit te bereiken is door het uitsturen van een digitaal tijdschrift. Een digitaal tijdschrift zal uitnodigingen om een te gaan bladeren. Daarmee onderscheidt je jezelf tussen alle wekelijkse nieuwsbrieven die slechts vluchtig worden bekeken. Een digitaal tijdschrift zal meer nieuwsgierigheid opwekken, daardoor mensen toch het blad even zullen openen om vervolgens door te bladeren. Hiermee heb je ze al langer aan je gebonden, dan wanneer je alleen een nieuwsbrief uitstuurt. Door op vaste momenten in het jaar een digitaal tijdschrift te publiceren heb je een manier gevonden om bestaande klanten effectief te benaderen en via deze weg het contact te blijven onderhouden.

Zelf een digitaal tijdschrift maken?

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met een digitaal tijdschrift? Neem eens contact met ons op en dan spreken we de mogelijkheden graag met je door.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe functionaliteiten en ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe functionaliteiten en ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!