Tien redenen om geen online magazine te maken
We horen ze regelmatig: verschillende redenen waarom jouw collega’s (nog) niet klaar zijn om voor een online magazine te kiezen. Toch zie jij de meerwaarde ervan in, maar hoe kun jij je collega’s overtuigen? Wij zetten hun argumenten en onze tegenargumenten graag voor je op een rij.
1. “Onze lezers zijn nog niet klaar voor een online magazine”
Denk je dat of wéét je dat? Vaak wordt er onterecht van uitgegaan dat lezers het online magazine niet zullen gaan lezen, omdat ze te veel waarde hechten aan het papieren magazine. Toch blijkt soms uit lezersonderzoeken dat lezers wel open staan voor het ontvangen van een online magazine.
Een online magazine kun je aantrekkelijk maken door interessante (en voor je lezers relevante) artikelen te schrijven en mooie beelden te gebruiken. Dat het magazine op alle schermen prettig leesbaar is, zullen je lezers zeker waarderen.
2. “Een online magazine is duur”
Vaak wordt het opstarten van een online magazine gezien als extra kostenpost. Maar door een online magazine af te nemen, kun je ook besparen op kosten als druk- en distributiekosten. Door te werken met templates, bespaar je bovendien op kosten voor de vormgeving. Lees hier meer over kosten van een online magazine.
3. “We hebben geen kennis in huis om een online magazine te maken”
Dat is niet erg! Voor het maken van een online magazine in Diziner heb je bijna geen technische kennis nodig. Wij hebben deze kennis in huis en delen deze graag met jullie tijdens een online training. Ook hebben wij een uitgebreide online handleiding waarin veelgestelde vragen, handige tips en tutorials te vinden zijn over hoe je kunt (be)werken in Diziner. Mocht je er toch nog niet uitkomen, dan staan wij altijd voor je klaar om even met je mee te kijken.
4. “Het maken van een online magazine kost veel tijd”
Alles wat nieuw is, kost in het begin meer tijd. Maar je zult merken dat na verloop van tijd je steeds sneller zult gaan werken in Diziner. Zeker wanneer je gebruik maakt van de templates die worden meegeleverd. Hiermee tover je binnen een mum van tijd een nieuw artikel online.
Heb je niet genoeg menskracht in huis om een online magazine te maken? Denk ook eens na over werkstudenten, stagiaires of een andere partner die je hierbij kan helpen.
5. “Het papieren magazine wordt beter gewaardeerd”
Jij kent jouw doelgroep het beste en wij zullen nooit zeggen te stoppen met een papieren magazine. Maar heb je ook al eens gedacht aan een meer hybride vorm? Maak bijvoorbeeld minder papieren edities en biedt ook digitale nummers aan waar je extra content zoals video’s in opneemt. Of maak dunnere papieren edities en biedt extra informatie in het digitale magazine.
6. “We hebben al een doorbladerbare PDF”
Een online PDF, bijvoorbeeld een uitgave in Issuu, is natuurlijk een tool om jouw content online te publiceren. Maar is het wel een manier waarop jouw doelgroep de content wil lezen? Een online PDF leest vaak niet prettig vanaf een scherm. Zeker niet op de kleinere mobiele schermen waarbij de lezers moeten in- en uitzoomen om de content goed te kunnen lezen.
Een online magazine is vrijwel altijd responsive opgezet, wat betekent dat de weergave meeschaalt met de grootte van het scherm waarop het online magazine wordt gelezen. Hiermee hebben lezers jouw content als het ware altijd op zak.
7. “Online magazines kun je niet makkelijk archiveren”
In Diziner bouw je automatisch een online archief op. De eerder verschenen edities worden overzichtelijk weergegeven op een wat wij noemen indexpagina. Je publicaties kun je daarnaast categoriseren, om ze gebundeld weer te geven op deze indexpagina. Daarnaast kun je natuurlijk in nieuwe edities linken naar (artikelen binnen) eerder verschenen publicaties. Ook kun je gebruik maken van de zoekfunctie om makkelijk te zoeken binnen alle edities. Iets dat in een papieren archief natuurlijk veel meer tijd zou kosten.
8. “We hebben al een website”
Een website is geen online magazine en een online magazine is geen website. Het grote verschil tussen de twee is de manier waarop informatie wordt gepresenteerd. Een website van een bedrijf of organisatie is vaak functioneel. Informatie wordt vaak via een vaste structuur gepresenteerd. Je moet bezoekers naar jouw website trekken om ze de informatie te laten lezen.
Bij een online magazine staat de leeservaring centraal. Je biedt de lezer een afgesloten ruimte, waarin zij het online magazine van begin tot eind te lezen. Je hebt veel meer vrijheid in de weergave van jouw content en kan in volgende edities lezers verrassen met nieuwe content. Je brengt het magazine naar jouw lezers via bijvoorbeeld een mailing of via social media.
9. “Worden online magazines eigenlijk wel gelezen?”
Het succes van een online magazine heb je zelf in de hand. Door goed na te denken over de inhoud van het magazine en hoe dit vervolgens weergegeven zal gaan worden, kun jij je doelgroep perfect aanspreken. Hier kunnen wij je natuurlijk bij helpen.
Daarnaast bieden tools zoals Google Analytics je handvatten, waarmee je jouw publicaties verder kunt toespitsen op de wensen van jouw doelgroep. Hiermee kun je namelijk inzien welke content goed wordt gelezen en welke content minder. Vervolgens kun je hier je content op aanpassen.
10. “Mijn baas ziet er de meerwaarde niet van in”
Het is natuurlijk fijn om je leidinggevende mee te hebben om een online magazine te laten ontwikkelen. Om hem of haar te overtuigen kun je verschillende argumenten verzamelen (misschien biedt dit lijstje al een mooi startpunt). Ook kun je een aantal van onze cases tonen om een beeld te schetsen van de mogelijkheden.
Nog steeds niet overtuigd? Nodig ons eens uit voor een presentatie. Wij laten Diziner graag aan jullie zien en denken graag met jullie mee hoe Diziner door jullie in te zetten is.