Welk verdienmodel kun je toepassen op online magazines?
Meer dan ooit zijn veel uitgevers op zoek naar nieuwe verdienmodellen voor online content. Maar wat zijn eigenlijk mogelijke verdienmodellen voor responsive online magazines?
Abonnementenverkoop
Een van de grote inkomstenbronnen voor uitgevers van tijdschriften is de abonnementenverkoop. Dit is tegelijkertijd ook de meest stabiele en voorspelbare bron voor inkomsten, omdat abonnementskosten vaak vooraf door abonnees worden voldaan.
De verkoop van abonnementen is natuurlijk niet een nieuwe manier om inkomsten te genereren, maar we zien wel een ontwikkeling in het soort abonnementen dat aangeboden wordt. Het gaat niet alleen meer om een abonnement op een papieren tijdschrift, maar om abonnementen waarbij het papieren tijdschrift wordt gecombineerd met een online magazine, of online specials die niet in print verschijnen. Of online only abonnementen, waarbij lezers alleen toegang krijgen tot het online magazine en niet langer het papieren tijdschrift op de mat ontvangen. Online abonnementen kunnen aantrekkelijker worden gemaakt door deze voordeliger aan te bieden dan het abonnement voor het papieren tijdschrift, of door sommige content alleen online te laten verschijnen.
Advertentieverkoop
Een andere bewezen vorm van inkomsten voor online content is advertentieverkoop. Advertenties kunnen op verschillende manieren in een online magazine worden opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan banners tussen lopende teksten, advertentie getoond bij artikelen, of paginagrote advertenties, zoals dat ook vaak in print tijdschriften te zien is.
Het grote voordeel van online advertenties is dat door het toevoegen van UTM’s aan de hyperlinks die zijn gekoppeld aan de advertenties het verkeer dat zij genereren gemeten kan worden. Hierdoor beschikken de adverteerders over waardevolle informatie over de effectiviteit van de advertentie(s) en kunnen zij indien nodig hier hun marketingstrategie op aanpassen.
Advertorials en native advertising
Naast advertenties kunnen ook advertorials en native advertising opgenomen worden in online magazines. Advertorials zijn duidelijke promoties voor een product of dienst. Ze zijn geschreven in artikelformaat met de bedoeling de voordelen van het product uit te zetten en iets te verkopen. Ze zijn minder herkenbaar als zijnde advertenties dan bovengenoemde ‘traditionele’ advertenties en passen inhoudelijk vaak goed bij de redactionele content in het tijdschrift. Advertorials zijn eenvoudig te integreren in online magazines.
Native advertising is een modernere versie van een advertorial. Het belangrijkste verschil tussen de twee is de manier waarop de gebruiker de advertentie ervaart. Native advertising is bedoeld om de lezer het gevoel te geven dat hij of zij waardevolle kennis opdoet. Ze zijn niet bedoeld om de lezer het gevoel te geven dat ze aan het einde van het artikel moeten kopen. De call-to-actions zijn subtiel en de inhoud is meer gericht op het helpen van de lezer dan het verkopen van iets.
Gated content en leads genereren
Bij gated content wordt een deel van een digitaal product afgeschermd en wordt deze alleen toegankelijk wanneer lezers zich registreren. Je kunt lezers bijvoorbeeld vragen om hun e-mailadres in te vullen in ruil voor toegang tot whitepapers, informatie of artikelen. Hiermee krijgen zij ‘gratis’ toegang tot de content die zij willen lezen, zonder dat zij zich abonneren. Tegelijkertijd beschik jij nu over contactgegevens om hen op een later moment te bereiken voor aanbiedingen, bijvoorbeeld een volledig abonnement. Via deze weg kun je hen alsnog aan je binden. Dit wordt ook wel leads genereren genoemd.
Gated content heeft een psychologische bijwerking: omdat de bezoeker meer moeite moet doen om de content onder ogen te mogen zien zal de content in hun ogen in waarde stijgen. De content zal nu waarschijnlijk met veel meer aandacht en waardering bekeken worden.
Meer kansen en mogelijkheden
Weet je niet zeker welk verdienmodel het beste bij jouw organisatie zal passen of kun je je niet vinden in de bovenstaande voorbeelden? Neem eens contact met ons op, wij kijken graag samen met jou naar een passend verdienmodel voor jouw organisatie.