Beeld kiezen voor jouw online magazine


Tekst en beeld gaan al jaren hand in hand en deze relatie is de laatste jaren alleen maar sterker geworden. Beeld zorgt voor verduidelijking bij tekst en zorgt ervoor dat de boodschap van hiervan beter blijft hangen. Bovendien laten diverse eye-tracking studies zien dat meer dan 90% van de teksten die aangevuld zijn met relevante beelden, sneller worden bekeken.

Dat het kiezen van het juiste beeld dus ontzettend belangrijk is, zal niemand ontkennen. Maar hoe kies je het juiste beeld dat jouw boodschap kracht bijzet? Wij geven je een aantal tips.

Zorg dat je beeld de tekst versterkt

Kies bij het maken van jouw online magazine voor beeld dat jouw tekst verder verduidelijkt. Wanneer het beeld alleen toont wat in de tekst staat beschreven, heeft het geen meerwaarde. Een foto van een panda die een stuk bamboe eet, met daarnaast de tekst: “Een panda eet een stuk bamboe” heeft weinig meerwaarde. Gebruik liever een beeld dat meer aan de verbeelding van de kijker overlaat. Het welbekende New York Times Magazine doet dat bijvoorbeeld heel goed op hun Humor and Cartoons pagina. Balans is hierin natuurlijk wel belangrijk, schiet je te ver door, dan zullen de lezers het beeld niet meer aan de tekst kunnen terugkoppelen.

Groot, groter, grootst

Zorg dat je beelden altijd haarscherp zijn, het is zonde als een wazig beeld de leeservaring van jouw bezoekers verstoord. Probeer daarom altijd een groot beeld met hoge kwaliteit te kiezen. Daar komt bij dat hoe groter je het beeld op de pagina plaatst, hoe groter de impact op lezers zal zijn. Zorg hiervoor wel altijd voor een balans tussen je beelden en teksten.

Kleurstelling

Let bij het kiezen van beeld ook op de kleurstelling van het beeld. Wanneer je overbewerkte beelden gebruikt, bijvoorbeeld overgesatureerd, dan worden deze als niet authentiek beschouwd. Beeld dat er niet duidelijk bewerkt uitziet, kunnen er juist aan bijdragen dat lezers de boodschap en tekst sneller als ‘waar’ zullen aannemen.

Zorg er ook voor dat het gekozen beeld mooi binnen het design past. Een volledig oranje design, met daarin een voornamelijk paars gekleurde foto, zal voor een onrustige sfeer zorgen. Het idee is om een eenheid te creëren op de pagina.

Maak gebruik van illustraties

Naast foto’s zijn er natuurlijk andere beeldvormen waar je gebruik van kunt maken, denk hierbij aan illustraties. Illustraties zijn er in allerlei vormen en stijlen: van eenvoudige iconen tot uitgebreide infographics. Met illustraties kun je je verhaal verder verduidelijken. Een infographic is hier een goed voorbeeld van; hierin wordt complexe informatie zoveel mogelijk grafisch weergegeven. Het verbeeldt wat je moeilijk in (begrijpelijke) tekst kunnen beschrijven.

Belangrijk is dat wanneer je eenmaal een stijl voor illustraties hebt gekozen, je deze zoveel mogelijk doortrekt in het magazine, of eigenlijk liever zelfs de huisstijl. Wanneer je consistent bent in het beeldgebruik, bind je je lezers eerder aan je merk, product of dienst.

Toon lef!

Voorspelbaar beeld is een gemiste kans. Toon daarom lef bij het kiezen van beelden. Beeld is vaak van veraf genomen, frontaal geschoten en met het onderwerp gecentreerd. Prikkel lezers door eens te spelen met verschillende perspectieven: ga voor een long shot (iemand is hierbij volledig in beeld met een duidelijk aanwezige achtergrond), een medium shot (iemand is hierbij vanaf de middel in beeld, waarbij de achtergrond al iets minder aanwezig is) of een close-up (iemand is hierbij vanaf de schouders in beeld, de achtergrond is hierbij niet meer van belang). Kies een foto waarbij het onderwerp juist links of rechts in beeld staan. Kies voor spontane fotografie in plaats van beelden die in scène zijn gezet. De vuistregel bij fotografie is hoe dichterbij, hoe persoonlijker, hoe verder weg, hoe afstandelijker.

Het geschikte beeld vinden

Maar waar vind je nu het geschikte beelden? Niet iedereen heeft een budget om een fotograaf op pad te sturen. Wij schreven eerder een bericht met daarin 8 websites voor gratis stockfoto’s en video’s.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe functionaliteiten en ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe functionaliteiten en ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!